V dnešním příspěvku vám přinášíme exkluzivní rozhovor s Ivanou Rösslerovou a Igorem Zahrádkou, bývalými vrcholovými manažery, kteří se vydali na cestu podnikání a investování. Ivana, dříve personální ředitelka, a Igor, bývalý generální ředitel, spojili své síly nejen v profesním, ale i v osobním životě, a společně založili MIA Investment Holding. Tento rozhovor odhaluje jejich přechod z manažerských pozic k vlastnímu podnikání, klíčové faktory úspěchu, výzvy, kterým čelili, a inspirativní příběhy, jak jejich metody přispěly k růstu a stabilizaci podporovaných firem. V rozhovoru poskytují cenné rady a zkušenosti, které mohou být inspirací pro všechny, kdo se chtějí vydat na cestu podnikání a rozvoje.
Můžete se našim čtenářům představit a popsat vaši cestu k současné práci v oblasti podpory a rozvoje firem?
Spolupracovali jsme spolu dlouhou řádku let ve vrcholovém managementu, v rolích generální ředitel a personální ředitelka. Před čtyřmi lety jsme se stali partnery v soukromém životě.
V loňském roce jsme se pustili do velké profesní změny. Odešli jsme z manažerských pozic a začali podnikat.
Jaké byly vaše první kroky po odchodu z manažerských pozic a proč jste se rozhodli pro vlastní podnikání?
Nejprve jsme si oba založili živnost pro manažerské a firemní poradenství. Všechny naše úspory jsme vložili do finančních investic a část do podílů menších a středních firem. Založili jsme společnost MIA Investment Holding, která nakupuje podíly v českých firmách a start-upech. Těmto firmám aktivně pomáháme v rámci své odbornosti v růstu a rozvoji.
A proč vlastní podnikání? Po naší věkové skupině není na trhu práce aktivní poptávka. Ani jsme nezkoušeli klepat na zavřené dveře, ale chtěli působit v byznysu a sdílet získané zkušenosti. Vytvoření vlastní pracovní příležitosti formou podnikání se jevilo jako dobrý nápad a logický krok.
Co vás inspirovalo k založení společnosti MIA Investment Holding a jaký je její hlavní cíl?
Investování do podílů ve firmách má svoje pravidla a zvyklosti a ty se lépe uplatňují, pokud jsou vlastněny firmou. Celé myšlence to dá určitý řád a lépe se řídí rizika, zastupitelnost i nástupnictví.
Jaké jsou klíčové faktory úspěchu při budování a rozvoji týmů ve firmách, se kterými spolupracujete?
Každá firma vytváří jedinečný koktejl ingrediencí pro svůj úspěch. Za klíčového považujeme zakladatele – jeho podnikatelskou vizi, poctivost, pracovitost, osobní hodnoty, odborné, finanční a manažerské know how. Důležité je, aby zakladatel měl srovnané ego a pochopil, kdy má dát důvěru lidem kolem sebe, aby mohli jeho projekt rozvíjet dál. Podnikatel, který nedůvěřuje lidem, není ochoten předávat pravomoci, je na doživotí odsouzen být vyhořelým motorem svého vlastního projektu. Druhým předpokladem je motivovaný tým, kterým se obklopí. Třetím faktorem je schopnost řídit finanční prostředky ve všech fázích rozvoje a udržitelnost byznysu.
Jaké výzvy jste museli překonat při přechodu z manažerských pozic do rolí konzultantů a investorů?
Tou největší výzvou bylo začít myslet „out of the box“. Vystoupit ze zajetých stereotypů. Nezazlívat trhu práce, že touží po perspektivním mládí více než po zkušenostech. Odpoutat se od jistoty zaměstnaneckého poměru a pravidelného příjmu. Sebrat odvahu vsadit vše, co máte, na podnikání. Bez záruky, že to vyjde. Mohli jsme se opřít o svoje znalosti, zkušenosti a víru v sílu podnikání.
Můžete uvést konkrétní příklady, kdy vaše metody a nástroje výrazně přispěly k růstu a úspěchu některé z firem, které podporujete?
Pomáhali jsme mladé majitelce, která nedisponovala podnikatelskými ani manažerskými zkušenostmi, převzít do vlastních rukou výrobní firmu po svých rodičích. Zaměstnanci se se změnou vyrovnával nejprve obtížně a cítili nejistotu z budoucnosti. Začali jsme intenzivně pracovat na stabilizaci firmy. Zavedli základní nástroje řízení – nastavili pravidla finančního řízení a organizace firmy. Hodně energie jsme věnovali komunikaci směrem k zaměstnancům. Začali jsme také propagovat dobré jméno značky v regionu. Našli talentovaného lídra – ředitele firmy, který si uměl získat důvěru lidí. Tým načerpal novou krev i chybějící know-how. Zhruba po roce jsme se z exekutivních rolí vrátili do rolí konzultantů. Mladá majitelka spolu s ředitelem firmy nyní samostatně pokračují v nastartované cestě. Z tohoto úspěchu máme velkou radost.
Jaký význam přikládáte týmové spolupráci a jaké kroky podnikáte pro její podporu ve firmách, s nimiž spolupracujete?
Tým vždy dokáže víc než skupina individualistů. Proto týmovou spolupráci podporujeme. Vidíme, jak práce v týmu lidi nabíjí a skoro vždy generuje lepší řešení. V praxi využíváme řešitelské porady, setkávání vedení se zaměstnanci, předávání informací, co se ve firmě děje a na čem management pracuje. Důležité je, aby management srozumitelně lidem komunikoval vize (ne ty univerzální napsané na zdi, ale ty své osobní) a tyto s nimi sdílel a bavil se o nich. Máme výhodu, že sami jsme týmoví hráči. Dělná atmosféra skupiny je pro nás přirozená a sami se snažíme jít příkladem.
Jakým způsobem přistupujete k výběru nových investičních příležitostí a co považujete za klíčové při rozhodování o investicích?
Je toho více, co je potřeba zvažovat. Nejprve nás zajímá podnikatelský nápad – pro nás je důležité, aby byl udržitelný, dělal něco užitečného pro lidi. Nápad musí být škálovatelný a být schopen rozvoje i v dlouhodobém horizontu. V neposlední řadě je to osobnost lídra. Myslím, že už tyto lidi umíme rozpoznat. Jejich vlastnosti jsme popsali výše. A opravdu se dobrý lídr nepozná podle nejnovějšího modelu auta, drahých hodinek ani značkového oblečení. Nezřídka tomu bývá naopak.
Jak se změnily vaše profesní hodnoty a vize od dob, kdy jste pracovali v manažerských pozicích, a jak ovlivňují vaše současné podnikání?
Jako manažeři jsme ctili týmovou spolupráci, dosahování výsledků a zodpovědný přístup ke všem cílovým skupinám, s kterými firma spolupracuje. Na tom se nic nezměnilo. Stále důležitější se nám jeví udržitelnost a prospěch pro zemi. Ve skutečnosti je to podnikání, co je motorem naší ekonomiky a nikoliv spotřeba. Podnikatelé jsou užiteční, protože vytváří příležitosti i bohatství regionu. Museli jsme se naučit myšlení podnikatelů i investorů a přemýšlet o dlouhodobě udržitelných výsledcích. Ještě silněji chápeme, jak motivujícím cílem je cesta, a ne splněné kvartály. Život je příliš krátký a cenný na to, abychom se radovali jen jednou za měsíc z úspěšných reportů.
Jaké rady byste dali firmám, které chtějí zlepšit své postupy při budování a vedení týmů, ale nevědí, kde začít?
Za prvé: Vydržet, bojovat a rvát se za svoji firmu/nápad. Problémů a nástrah podnikání je opravdu hodně a člověk má pocit, že by bylo jednodušší hodit ručník do ringu. Ale když to vzdá lídr, vzdají to obvykle i všichni kolem.
Za druhé: Nebát se dělat chyby. Radit se se zkušenějšími. Dnes je celá řada platforem, kde můžete beze strachu hovořit o svých problémech, úspěších a dostanete mnoho cenných rad. Ale pozor, berte je vždy jen jako názor a rozhodnutí pak udělejte na závěr sami.
Za třetí: Věřte lidem kolem sebe. Je to jedna z nejtěžších disciplín, zvlášť v dnešní schizofrenní době. Je lepší se třikrát zklamat než jednou nevěřit.
A kam na nápady? No samozřejmě na trh! Ptejte se lidí kolem sebe, ptejte se kamarádů. Ptejte se i sami sebe. Inspirovat se dá i na řadě portálů sdílejících nápady i výzvy začínajících podnikatelů.
Jaký význam přikládáte vzdělávání a dalšímu rozvoji dovedností v rámci vašich konzultantských a investičních aktivit?
Lidské poznání jde díky technologiím rychle dopředu, a to ve všech oborech lidského poznání. Bez učení se novému je přechod od myšlení zaměstnance k myšlení investora nemožný. I když si říkáte, že za 30 let manažerské praxe už znáte mnoho, je potřeba se smířit s tím, že jste zase na začátku. Učit se od mladých lidí. Zahodit někdy trpce nabyté zkušenosti, protože dnes se to dělá už jinak. Někde jsme slyšeli „když nemůžeš, tak přidej“. Celkem to vystihuje, jak vypadá náš život po změně. Prima, že jsme na to dva.
Co byste doporučili jednotlivcům, kteří se nacházejí na kariérním rozcestí a zvažují přechod na dráhu podnikání?
V první řadě si udělat jasno, jestli „chci“ anebo „bych chtěl“. Pokud to první, tak se rozhodnout v jakém oboru, pak sebrat odvahu a začít! Podnikání je nový svět, odlišná disciplína od mentality zaměstnance a komplexní. Každá odžitá zkušenost zvyšuje náš potenciál a mění dosavadní myšlení. Je to zkušenost, kterou nelze předat slovy. Pokud se chcete účastnit podnikání, ale nechcete nebo nemůžete být v první linii, najděte si startup a podporujte v podnikání toho, kdo si do první linie stoupne. Pomáhejte mu, shánějte kontakty, přinášejte nápady a bijte se za společnou firmu.
Jaký je váš pohled na budoucnost podnikání v České republice a jaké příležitosti vidíte pro další generace podnikatelů?
Česko je stále na cestě. Když podnikatelé v divokých 90letech privatizovali velké české fabriky, nezřídka zkrachovali. Modernímu řízení jsme se začali učit od mezinárodních korporací, které u nás zakládaly své pobočky. Říkalo se jim nelichotivě „montovny“. Ale díky nim jsme pochopili pravidla pro organizování a fungování středních i velkých firem. Později k nám expandovaly R&D a my se naučili vyvíjet a zlepšovat nové nápady a technologie. Teď stojíme před další výzvou. Budovat velké české firmy a dosáhnout mezinárodních úspěchů. Musí však pomoci i politici, aby přijímali rozhodnutí podporující prostředí pro podnikání a investování v Česku.
Jakou konkrétní radu byste dali těm, kteří teprve začínají budovat své týmy a chtějí dosáhnout dlouhodobého úspěchu?
Do značné míry můžeme odkázat na předchozí odstavce:
- silná myšlenka/nápad
- věřit lidem a jejich schopnostem
- bojovat a nevzdávat se
- jednat férově
- nebát se dělat chyby
Vše ostatní už přijde v podobě cenných zkušeností.