Facebook Instagram Linkedin
Vzdělávání pro život
Kontakt
Hledat
  • Osobní rozvoj

    Jak efektivně zvládat stres ve 21. století

    10. 12. 2024

    Síla pozitivního myšlení: Jak změnit svůj život

    29. 11. 2024

    Rozvíjení emoční inteligence pro úspěch v osobním i profesním životě

    10. 10. 2024

    Překonávání strachu a úzkosti: Strategie pro zvládání každodenních výzev

    27. 9. 2024
  • Profesní vzdělávání

    Adéla Loskotová: Když chcete něco změnit, nemusíte mít diplom, ale odvahu a tah na bránu

    16. 6. 2025

    Ivana Miklovic: Psychicky odolný tým nezačíná školením, ale autentickým lídrem

    9. 6. 2025

    Jak se připravit na změnu kariéry v jakémkoli věku

    20. 5. 2025

    Žaneta Kynclová: V náboru rozhodují rychlost, lidskost a systém

    12. 5. 2025
  • Technologie a inovace

    Jak technologie mění způsob vzdělávání v roce 2025

    10. 5. 2025

    Umělá inteligence v každodenním životě: Kde všude ji najdeme?

    10. 4. 2025

    Blockchain: Technologie, která mění svět

    29. 1. 2025

    Virtuální realita ve vzdělávání: Nové možnosti a výzvy

    14. 12. 2024
  • Zdraví

    Jak cvičit, když máte málo času: Efektivní workouty do 20 minut

    10. 6. 2025

    Význam hydratace: Kolik vody opravdu potřebujeme?

    23. 3. 2025

    Stravování podle trendů: Co je keto, paleo a veganství?

    2. 2. 2025

    Fyzická aktivita a její vliv na duševní zdraví

    12. 1. 2025
Reading: Miroslava Vetráková: AI a digitalizace nám umožňují přetvářet budoucnost recruitmentu
Font ResizerAa
Vzdělávání pro životVzdělávání pro život
  • Profesní vzdělávání
  • Technologie a inovace
  • Osobní rozvoj
Hledat
  • Úvod
  • Osobní rozvoj
  • Profesní vzdělávání
  • Technologie a inovace
  • Zdraví
Sledujte nás
© Vzdělávání pro život
Vzdělávání pro život > Články > Profesní vzdělávání > Miroslava Vetráková: AI a digitalizace nám umožňují přetvářet budoucnost recruitmentu
Profesní vzdělávání

Miroslava Vetráková: AI a digitalizace nám umožňují přetvářet budoucnost recruitmentu

Publikováno: 16. 9. 2024 10 minuty čtení

V dnešním rozhovoru vám přinášíme pohled do světa recruitmentu a employer brandingu s Miroslavou Vetrakovou, uznávanou odbornicí s více než dvacetiletou praxí. Miroslava začínala svou kariéru v Anglii, kde se rychle zamilovala do náboru a postupně si prošla všemi úrovněmi tohoto oboru. Dnes působí v PwC, kde se jí podařilo přetvořit náborové oddělení v dynamickou a efektivní složku společnosti, která pravidelně získává ocenění na českém trhu. V našem rozhovoru Miroslava odhaluje, jaké strategie ji dovedly k úspěchu, jaké inovativní přístupy implementovala a jak vidí budoucnost náboru v digitálním věku.

Můžete se našim čtenářům představit? Jaký byl váš profesní vývoj ve vedení procesů získávání talentů a budování značky zaměstnavatele?

Do recruitmentu jsem se zamilovala před 20 lety v Anglii, kde jsem začala pracovat v personální agentuře. Začínala jsem náborem tzv. blue collar pozic, především do výroby. Od té doby se docela dobře orientuji v MIG/MAG/TIG svařování 😊. Postupně jsem si prošla několika sektory a způsoby recruitmentu včetně executive search a bodyshopu. Zkušenosti ze strany personálních agentur, ale i interního recruitmentu, považuji za naprosto klíčové, protože mi to dává úplný vhled do všech způsobů náboru. Měla jsem to štěstí, nebo možná moje nároky 😊, že jsem vždy pracovala pro top společnosti v oboru, kde jsem se naučila dodávat špičkový servis a spolupodílet se na budování značky firmy.

Jaký význam přikládáte strategickému plánování v procesu získávání talentů a jaký dopad má toto plánování na úspěch organizace?

Velký. Ale strategie se také mohou měnit ze dne na den, protože firma je živý organismus, a holt musíte improvizovat. A to mám já osobně asi nejraději. Každopádně je nutné, aby recruitment a employer branding fungovaly ruku v ruce, musely podrobně znát potřeby businessu a pak připravit strategický plán. Zahrnuje to velké množství aktivit od správného trackování dat, kvalitních recruiterů, dobře cíleného employer brandingu, kvalitní procesy, kariérní stránky a referral program, který je nejkvalitnějším zdrojem kandidátů. A úspěch? Snížení cost per hire o 50 %, snížení fluktuace o 11 % díky kvalitnějšímu náboru a zvýšení rychlosti náboru o více než 100 %.

Můžete popsat, jaké inovativní náborové strategie jste implementovala a jaké výsledky tyto strategie přinesly?

Vypíchnu z posledního období, kdy jsme v letech 2019 – 2022 měli problém nabrat 100 auditorů v kvalitě a potřebném čase. O stejné kandidáty ve stejném období bojuje nejen celá Big 4, ale i další konzultační firmy. Plus se změnila atraktivita auditu u současné generace, už to jednoduše není sexy obor. Takže jsme změnili koncept Assessment centra, který pak zvládl mnohem lépe a hlavně časově efektivně selektovat pro nás správné kandidáty. AC se stalo pro kandidáty ale i pro nás příjemným zážitkem. Strategické bylo začít s hiringem dříve než konkurence, a s tím bylo spojeno vymyslet a realizovat náborovou kampaň, nastavení trackování každého kroku v náboru a tím mít velmi jasný přehled o tom, kdy nám kteří kandidáti reagují, jejich kvalita, z jakých zdrojů; a následně podle toho umět rozhodnout, co ještě udělat v daném čase na podporu hiringu a co udělat jinak v další sezóně. Velmi klíčové bylo mít správného člověka v recruitmentu, což jsem naštěstí měla. Klíčový úspěch vypíchnu skvělá náborová kampaň, která získala nejprestižnější marketingová ocenění, a naše rychlost práce s kandidáty. Max do 2 týdnů od přijetí CV dáváme nabídku. Míra odchodů se nám znatelně snížila oproti minulým rokům, což znamená, že jsme najímali kvalitnější kandidáty. Máme měsíc do zahájení auditní sezóny a máme nabráno. Konkurenci stále chybí auditoři.

Jaké role hrají technologické nástroje ve Vaší práci a jak pomáhají zefektivnit proces náboru?

Každým dnem větší. Avšak bez seniority recruiterů a kvalitní strategie jsou i technologie bezvýznamné. Je až neuvěřitelné, kolik nových AI nástrojů vzniká prakticky každý den, které jsou vysloveně určeny pro recruitment. Popravdě už se v tom nedá zorientovat. Je to však úžasné, protože zapojením těchto nástrojů se neuvěřitelně zvýší efektivita recruiterů. Recruiter se pak může soustředit na to nejdůležitější, kvalitní screening a pohovory. Tu AI recruitera nikdy nenahradí. Osobně jsem hrdá na AI aplikaci, kterou jsme v PwC vytvořili na přípravu inzerce a klíčových otázek k pohovoru s kandidátem. Recruiter průměrně ušetří 53 hodin ročně jen při psaní inzerce.

Jak se vypořádáváte s výzvami spojenými s náborem a udržením technických versus netechnických týmů?

Jelikož je v dnešní době stejně náročné nabrat auditora nebo Cloud architekta. Výzva je si kvalitní lidi udržet. Speciálně pro technické lidi je důležité pracovat s top technologiemi a zavádět nástroje rychle. My se snažíme to kompenzovat příležitostmi pracovat na největších a nejzajímavějších projektech, o kterých lidé čtou v novinách.

Jaké metriky nebo KPIs používáte pro hodnocení úspěšnosti Vašich náborových kampaní?

Sleduji cirka 20 základních KPIs. Bez nich a bez dat nemám odvahu se správně rozhodnout. Všechno by bylo pocitové, a když se rozhodujete o investici za miliony, data jsou klíčová. Proto používáme dva interní systémy, kde musí být všechno na 100 % trackováno. Následně máme několik dalších podpůrných zdrojů a dashboardů, kde sleduji zdroje životopisů, výkonnost kampaní, posty na sociálních sítích napr. cez Google Analytics, rychlost náboru, fluktuaci nabraného kandidáta recruiterem do 1 roku a mnoho dalších.

Jaké výzvy přináší budování a udržování firemní kultury v multikulturním prostředí a jak se s těmito výzvami vypořádáváte?

Nemalé, protože náš business se dělí do 6 „lines of service (LoS)“, takže propojovat všechny LoS a budovat jednotnou kulturu je velmi těžké. Proto strategií je se zaměřit na budování kultury v LoS, která čítá i 500 lidí. Ale základy kultury jsou však v každé jednotce stejné. Poslední roky se nám zvyšuje nábor lidí ze zahraničí, takže různé národnosti (dnes máme cirka 30 národností) a etnika, a tak se musíme vlastně měnit i my. Meetingy z češtiny přecházejí do angličtiny, dva Češi v kuchyňce se baví anglicky, aby všichni rozuměli, nebo v ramadánu prostě teambuildingy neděláme 😊.

Jaký význam má otevřená komunikace ve Vaší roli a jak ji podporujete mezi zaměstnanci a managementem?

Moje vlastnost je transparentnost a otevřená komunikace. Na rovinu, sice to někdy bolí obě strany, ale jsem přesvědčená, že život je jednodušší, když všichni komunikujeme otevřeně. Proto jsem i hodně prosazovala, aby jsme komunikovali naše pozice a kulturu se vším tak, jak to je. Nejen pozitivně a v superlativech, ale i ty nemilé věci jako například hodně přesčasů. Prostě na rovinu. Taky i poslední náborová kampaň se nese v duchu “na rovinu”. Právě tvoříme nové kariérní stránky, které budou jak jinak než na rovinu.

Jaké nové trendy v oblasti náboru a získávání talentů Vás v současné době nejvíce zajímají?

Rozhodně AI nástroje, jak jsem zmiňovala výše, je jich neuvěřitelné množství a mnoho z nich jsou naprosto úžasné. Baví mě i zapojovat ambasadory (zaměstnance) do spolupráce na employer brandingu. Dnes “letí” autenticita, kandidáti chtějí vidět reálné lidi a poznat jejich reálné zkušenosti a příběhy, proto využíváme naše zaměstnance do náborových kampaní, pracujeme s nimi na jejich aktivitách na LinkedInu, ale také Instagramu. To nám v posledních dvou letech velmi pomohlo.

Jaký dopad měla digitalizace na Vaše náborové procesy a jak se přizpůsobujete stále se měnícím technologiím?

Myslím, že dnes už všichni víme, že digitalizace a automatizace je nutnost. Osobně nečekám na magické oddělení digitalizace, ale sama aktivně iniciuji kroky a procesy k digitalizaci. V PwC jsme například digitalizovali schvalování nových headcountů, ročně se musí schválit přes 800 pozic, předtím se to dělo ústně nebo e-mailem. Společně s AI týmem jsem vytvořila AI aplikaci na tvorbu pracovních inzerátů, kde recruiter ušetří až 53 hodin ročně. Také jsme digitalizovali přípravu pracovních nabídek a pracovních smluv. Digitalizace je tak nutná jako voda pro lidský organismus. Když se neinvestuje do digitalizace, způsobuje to snížení produktivity a motivace lidí, a samozřejmě konkurenceschopnosti a růstu firmy.

Můžete nám říci o nějakém osobním profesním úspěchu, na který jste obzvláště hrdá?

V časech působení v personální agentuře se mi podařilo 2x vyhrát cenu nejlepšího recruiterského týmu v CEE a několikrát nejlepší recruiter v CEE. Na to jsem hrdá dodnes. Ale nejčerstvější jsem opravdu velmi hrdá za úspěchy, které se mi podařily v PwC. Za 2,5 roku se mi podařilo z recruitmentu, který byl v rozkladu a managementem neuznávaný, udělat perfektně fungující oddělení, které nejen dodává skvělou službu, ale i vyhrává recruiterské ceny na českém trhu. Recruitment v Anglii mě naučil, že nic není nemožné, a že na každou pozici existuje i vhodný kandidát.

ŠTÍTKY:rozhovory

Nejnovější články

Adéla Loskotová: Když chcete něco změnit, nemusíte mít diplom, ale odvahu a tah na bránu

Profesní vzdělávání
16. 6. 2025 9 minuty čtení

Jak cvičit, když máte málo času: Efektivní workouty do 20 minut

V dnešní uspěchané době se mnoho lidí potýká s nedostatkem času na cvičení. To ale neznamená,…

10. 6. 2025 3 minuty čtení

Ivana Miklovic: Psychicky odolný tým nezačíná školením, ale autentickým lídrem

Dnes vám přinášíme inspirativní rozhovor s Ivanou Miklovic – zkušenou koučkou, facilitátorkou a expertkou na…

9. 6. 2025 16 minuty čtení

Jak se připravit na změnu kariéry v jakémkoli věku

Změna kariéry je významný krok, který může být vzrušující i náročný bez ohledu na váš…

20. 5. 2025 3 minuty čtení

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Adéla Loskotová: Když chcete něco změnit, nemusíte mít diplom, ale odvahu a tah na bránu

V dnešním rozhovoru vám představujeme Adélu Loskotovou, energickou HR manažerku, která si cestu do světa personalistiky prorazila vlastní odvahou, selským…

Profesní vzdělávání
16. 6. 2025

Ivana Miklovic: Psychicky odolný tým nezačíná školením, ale autentickým lídrem

Dnes vám přinášíme inspirativní rozhovor s Ivanou Miklovic – zkušenou koučkou, facilitátorkou a expertkou na osobní rozvoj, která více než…

Profesní vzdělávání
9. 6. 2025

Jak se připravit na změnu kariéry v jakémkoli věku

Změna kariéry je významný krok, který může být vzrušující i náročný bez ohledu na váš věk. Ať už jde o…

Profesní vzdělávání
20. 5. 2025

Žaneta Kynclová: V náboru rozhodují rychlost, lidskost a systém

Dnes vám přinášíme rozhovor se Žanetou Kynclovou, odbornicí na nábor a vzdělávání, která už více než dekádu stojí za efektivním…

Profesní vzdělávání
12. 5. 2025

Naším posláním je poskytnout ucelený zdroj informací, inspirace a podpory pro každého, kdo usiluje o osobní a profesní růst prostřednictvím celoživotního učení.

  • Úvod
  • O projektu
  • Kontakt
  • Osobní rozvoj
  • Profesní vzdělávání
  • Technologie a inovace
  • Zdraví
  • Etické zásady
  • Spolupráce a reklama

Sledujte nás: 

Vzdělávání pro život

Provozuje: Vzdělávání pro celý život s.r.o., Příčná 1892/4, Nové Město, 110 00 Praha 1

Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?